Menu Sluiten

De voordelen van sporten tijdens je zwangerschap

Er zitten ontzettend veel voordelen aan sporten tijdens je zwangerschap, zowel voor jouzelf als voor je baby in je buik. Zo gaat in veel gevallen de bevalling een stuk gemakkelijker, je herstelt sneller na je bevalling en hebt minder last van zwangerschap gerelateerde kwaaltjes. Je baby is vaak alerter bij de geboorte, beter bestand tegen
stress en heeft vaak een lager vetpercentage bij de geboorte.  Er zijn zelfs aanwijzingen dat de kans op
overgewicht als volwassene afneemt. Genoeg reden dus voor zwangerschapsfitness.
Maar wat nu als je voorheen misschien helemaal niet zo sportief was of klachten
ervaart? Dan kan een personal mama trainer de uitkomst bieden.

Een voorwaarde aan sporten tijdens de zwangerschap: Doe het verantwoord!  Mini & Mom maakt het mogelijk om onder professionele begeleiding, verantwoord te sporten tijdens je zwangerschap.

 

De voordelen van zwangerschapsfitness

De 8  belangrijkste voordelen van zwangerschaps fitness voor jou op een rijtje:

  • Het kost minder moeite om terug op gewicht te komen na de zwangerschap
  • Vaak verloopt de bevalling een stuk makkelijker
  • Je bent beter in staat om met de ongemakken van de zwangerschap om te gaan
  • Zwangerschapskwaaltjes als kuitkrampen, rusteloze benen en spataderen worden voorkomen of verminderd
  • Sneller herstel na de bevalling
  • Goed voor hart, longen en de bloeddruk
  • Een betere doorbloeding en daardoor minder kans op het vasthouden van veel vocht
  • Verkleinde kans op zwangerschapsdiabetes

De 6 belangrijkste voordelen van zwangerschapsfitness voor je baby:

  • Zorgt voor een goede doorbloeding naar de placenta, zo zal deze aan het einde ook nog uitstekend functioneren
  • Beter bestand tegen stress (in het algemeen en stress van de bevalling)
  • Alerter na de geboorte en kalmeert zich makkelijker
  • Verbeterde rijping van zenuwen en het brein
  • Lager vetpercentage bij de geboorte en er zijn zelfs aanwijzingen dat de kans op overgewicht als volwassene afneemt
  • Beter beschermd tegen hart- en vaatziekte als kind en als volwassene

De oefeningen

In al onze lessen passen we oefeningen toe die een positieve bijdrage leveren aan je zwangerschap, bevalling en herstel.

Sporten met klachten

Veel voorkomende klachten tijdens de zwangerschap zijn rugklachten terwijl deze eigenlijk heel goed te voorkomen of te verhelpen zijn. Tijdens de lessen besteden we hier veel aandacht aan en geven we oefeningen die deze klachten verhelpen of voorkomen!  Daarnaast zijn oefeningen voor het bekkengebied zeer belangrijk tijdens je zwangerschap, door dit gebied te versterken krijg je namelijk minder snel last van bekkenklachten (zoals bekkeninstabiliteit). Maar ook  besteden we iedere les aandacht aan je bekkenbodem spieren en doen we speciale bekkenbodem oefeningen om zwangerschapsincontinentie te voorkomen of te verhelpen.

Bij onze lessen moet je niet denken aan een “puf cursus” maar echt aan actief bewegen/sporten tijdens de zwangerschap met de juiste aanpassingen.