Menu Sluiten

Hou je goede voornemens vol!

Had je goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar? En, hoe staat het daar nu mee? Ieder jaar weer staan de goede voornemens als meer bewegen en gezonder leven weer bovenaan het lijstje. Een super mooie traditie! Maar hoe hou je het vol? Helaas worden de plannen als “meer te sporten” bij vele het eerste kwartaal al aan de wilgen gehangen. Zo jammer, want je goede voornemens volhouden is misschien niet makkelijk, maar wel goed mogelijk! Om ervoor te zorgen dat jij je goede voornemens wel volhoudt geef ik wat tips:
  1. Zorg voor een duidelijk en specifiek doel Wat is je goede voornemen precies? Maak je doel zo specifiek mogelijk! Wil je graag meer gaan sporten? Maak het concreet door te stellen: “Ik ga minimaal 2x per week 45 minuten fitnessen”. Dit is veel duidelijker dan alleen “meer sporten”. Zo heb je duidelijk voor ogen wat je die week te doen staat.
  2. Schrijf je doel op Schrijf je doel op en hang hem het liefst op een plek in huis waar je vaak langskomt. Op deze manier wordt je hier steeds aan herinnert. Als je doel alleen ergens in je hoofd dwarrelt zonder het op te schijven zorgt dit er vaak voor dat je doel uiteindelijk verwatert, zonde toch?
  3. Denk na over de voordelen Heb je al een specifiek doel voor ogen? Bedenk je dan waarvoor je het doet en schrijf de voordelen van je doel op. Waarom? Nou, door na te denken over de voordelen word je je bewust van de voordelen. Dit zorgt voor een grotere motivatie. Is je doel bijvoorbeeld 2x per week deel te nemen aan zwangerschapsfitness tijdens, dan kan het een heel groot voordeel zijn dat dit de kans op een gemakkelijkere bevalling enorm vergroot. Wie wordt daar niet gemotiveerd van?
  4. Maak een plan We kijken weer even naar het doel om 2 keer per week te fitnessen. Plan dan alvast je dagen dat je gaat fitnessen vooruit, het liefst op vaste dagen, zo wordt het eerder een routine.
  5. Schreeuw het van de daken Het volhouden van je goede voornemens gaat namelijk een stuk beter wanneer je het aan de grote klok hangt. Van het doorvertellen wordt je namelijk veel meer gemotiveerd, je wilt tenslotte niet falen tegenover de mensen die je het verteld hebt. Maar ook hoef je je niet telkens te verantwoorden aan anderen, zij weten tenslotte waar je mee bezig bent.
  6. Doe het samen Vaker sporten? Start bijvoorbeeld met fitness in een groep, je zult merken dat veel deelnemers vergelijkbare doelen hebben als jou! De groep zorgt ervoor dat jouw motivatie alleen maar groter wordt. Zie je een groep niet zitten? Ga dan samen met een vriend(in) of start met een personal trainer. Samen sta je tenslotte sterker en zo bereik je veel eerder je doelen.
  7. Blijf realistisch Leuk die goede voornemens, maar zijn ze wel realistisch? 10 kg afvallen in een maand? Mwahh, misschien even bijstellen. Op het moment dat je doel ontoereikend is word je hier namelijk alleen maar gedemotiveerd van, het gaat je tenslotte toch niet lukken (wat maakt het dan nog uit?).
  8. Hou vol! Een goed voornemen heeft pas echt zin als het een gewoonte/ ofwel gedragsverandering wordt. Het duurt nu eenmaal even voordat je gedragsverandering helemaal in je systeem zit. Na ongeveer 3 maanden wordt je nieuwe gedrag vaak een gewoonte, dus hou vol!
  9. Herpak jezelf Het kan zo zijn dat je even terugvalt in je oude gedrag. Schaam je niet! Een terugval is heel normaal, het gaat erom wat je ermee doet. Herpak jezelf! Bedenk je dat je ook maar een mens bent en pak je nieuwe gewoonte rustig weer op. Bij het veranderen van je gewoonte hoort nu eenmaal vallen en opstaan. Bedenk jezelf dat het je ook gelukt is om de start te maken!
Heb je geen goede voornemens gemaakt? Geen probleem! Deze tips helpen ook jou je doelen te realiseren en dit hoeft natuurlijk niet persé aan het begin van het jaar. Ben je nog niet begonnen aan je gestelde doel? Start dan vandaag nog met behulp van bovenstaande tips. Doe er je voordeel mee! X Lotte